Podkast - en teknologi stadig flere benytter seg av
Kristin Holte
Mange har oppdaget gleden av å lytte til en podkast. På vei til jobb, når de trener eller slapper av. Mediet har blitt populært både for de som lager podkaster og for oss som lytter. Hva er grunnen til at vi liker mediet så godt?
Podkastens utvikling
En podkast er kort forklart et lyd- eller videoopptak som publiseres på internett. Gjennom abonnementstjenester kan opptakene lastes ned til smarttelefon, nettbrett eller datamaskin.
Selve podkastteknologien ble utviklet tidlig på 2000-tallet, men den var ikke særlig brukervennlig før i 2012 – da lanserte Apple en podkast-app for iPhone og iPad. Det var den amerikanske serien Serial som sto for gjennombruddet i 2014. Seriens popularitet førte til en sterk vekst i antallet podkaster – fra bedrifter, organisasjoner, kjente personer og andre med noe på hjertet.
Noe som kjennetegner podkastprogrammer er at de går mer i dybden av ethvert tema – enten det dreier seg om helse, politikk, teknologi eller reise. Skal du starte opp en podkast bør det være noe du er ekspert på, eller kan bli det. Tonen er ofte mer uformell. Siden de ikke har noe sendeskjema de må følge, har de mer tid til nisjetemaer og dypdykk. De snakker direkte og mer personlig til oss som lytter. Det føles ekte, mer genuint når vi hører stemmer og ikke bare leser tekst.
Podtoppen ble lansert i Norge i 2020 – en offisiell toppliste og måling av podkaster. En undersøkelse fra 2018 viser at de som lytter på podkaster er de unge, og de med høy utdanning.
Mange fordeler for podkastprodusenter
Teknologien er enkel og kostnadene lave, noe som har bidratt til at flere har mulighet til å starte egne podkaster. Mange podkaster er studiosamtaler tatt opp med enkelt lydutstyr.
Flere og flere bedrifter har begynt å produsere podkaster. Bedrifter vil gjerne skape relasjoner, og da er podkaster relevant. Egenproduserte podkaster kan være en god måte å knytte til seg nye og gamle kunder på. Via podkastprogrammer kan bedrifter snakke om hva de er eksperter på, og få et mer personlig forhold til kunder.
En fordel ved podkastmediet er at det har potensiale til å få oss hekta på lik linje med TV-serier. I Serial forteller verten i dokumentarform om sin etterforskning av et uoppklart mord. Et mål med denne seriepodkasten var å gi lytterne en opplevelse som ligner det man får fra Netflix, men med en sann historie.
Podkastprodusenter kan altså dra fordel av at det er enkelt og rimelig å starte opp, det er et godt medium for å skape relasjoner, og det har potensiale til å skape trofaste lyttere.
Fordeler ved å lytte til en podkast
Mange har byttet ut tv-titting med podkast-lytting. Det er uendelig mange typer programmer å velge mellom. Hvis du for eksempel er interessert i å lære om det siste innen teknologi, fotball, bøker, vin eller planter vil du finne massevis av podkaster der eksperter går i dybden om temaet.
Podkastlyttere bruker ofte smarttelefon og øretelefoner, noe som gjør det ypperlig å høre på en podkast mens man gjør noe annet. For eksempel når man er på farten til jobb eller skole, på reise, går en tur eller trener. Men også når du sitter i sofaen, soler deg, gjør husarbeid eller lager mat. Vi bruker ventetiden til å lære noe – bli smartere og oppdaterte.
Mange abonnerer på faste programmer og får på den måten en nærmere relasjon med de som gir ut podkasten. Mange liker bare å høre noen prate. Man føler at man kjenner personene og nærmest deltar i samtalen.
Podkasten kan på mange måter sammenliknes med radio. På samme måte som man hører på programmer på radio, kan man høre på programmer via podkast. Til forskjell fra radio, hvor du må lytte når programmet sendes, kan du velge selv når du vil høre på en podkast. Vi kan høre når det passer, sette på pause, lytte videre, spole forbi det man ikke vil høre på. På vanlig radio er det avsender som bestemmer. Med podkast er det oss.